FACEBOOK...

Komentowane artykuły...

PRZYRODNIK, MATEMATYK I LINGWISTA

Współczesność ma wiele do zaoferowania młodym ludziom - producenci urządzeń telekomunikacyjnych prześcigają się w pomysłach, jak zawładnąć umysłem nastolatka i skraść mu cały wolny czas, nawet ten, który miał być przeznaczony na odpoczynek. W konkurencji z wielogodzinnym przesiadywaniem na portalach społecznościowych nauka prawie zawsze przegrywa. Tym razem „prawie” czyni jednak wielką różnicę, czego dowodem są osiągnięcia pewnego ambitnego, mądrego, a przy tym skromnego chłopca - Karola Łanochy.

Karol to uczeń klasy VI a (eksperymentalnej) Szkoły Podstawowej nr 2 im. Bohaterów Monte Cassino w Kętach. Już od trzech lat imponuje swoim rówieśnikom i nauczycielom, sięgając po najwyższe laury w konkursach  z różnych dziedzin. Będąc uczniem klasy czwartej, a później piątej, dwukrotnie uzyskał tytuł laureata Małopolskiego Konkursu Przyrodniczego. W mijającym roku szkolnym poszerzył krąg swych zainteresowań, co zaowocowało tytułem laureata w Małopolskim Konkursie Matematycznym, a także finalisty w Małopolskim Konkursie Języka Polskiego i Małopolskim Konkursie Języka Angielskiego.  Do tych sukcesów postanowił jeszcze dodać zwycięstwo w Gminnym Konkursie Ortograficznym i Gminnym Konkursie Przyrodniczym. Jedno wydaje się pewne – niewielu może się z nim równać. Poszukując recepty na sukces dla innych uczniów, ze szkolnym geniuszem rozmawia Grażyna Małysa.

Grażyna Małysa: Karolu, w mijającym roku szkolnym odniosłeś wiele sukcesów w różnych konkursach przedmiotowych. Który z przedmiotów konkursowych wydaje Ci się najtrudniejszy?

Karol Łanocha: Najtrudniejszym okazał się dla mnie język angielski. Moim zdaniem gramatyka tego języka jest bardzo intuicyjna i czasami mam problemy z użyciem odpowiedniej formy. Wydaje mi się, że rozumiem i dostrzegam różnice między angielskimi czasami, ale w praktyce wychodzi inaczej.

- Jak mi wiadomo, Twoją pasją zdecydowanie jest przyroda. Czy wiążesz swoje plany i marzenia z naukami przyrodniczymi?

- Nauki przyrodnicze to wciąż rozwijająca się dziedzina wiedzy. Stanowią one przedmiot mojego zainteresowania. Oprócz biologii, chemii i geografii lubię też matematykę i język polski, nie jest mi więc łatwo dokonać wyborów dotyczących mojej przyszłości. Mam jeszcze trochę czasu na podjęcie decyzji, ale wiem, że chcę połączyć pracę z pasją.

- Nauka to również rodzaj pracy. Wygrywasz konkursy, wiele czytasz, doskonale radzisz sobie z   polską ortografią. Osiąganie sukcesów okupione bywa długotrwałym wysiłkiem i wieloma wyrzeczeniami. Skąd czerpiesz motywację do zdobywania wiedzy?

- Poznawanie nowych rzeczy sprawia mi wielką satysfakcję. Stale uczę się czegoś nowego. Dzięki tym umiejętnościom zdobędę interesującą pracę, co stanowi wystarczającą motywację. Poza tym człowiek posiadający wiedzę nie jest podatny na propagandę i manipulację.

- Niektórzy uczniowie na pewno myślą, że nie masz czasu na rozrywkę. Co robisz, gdy się nudzisz? Czy masz jakieś hobby, ulubioną muzykę?

- Lubię chodzić po górach. Zdobywanie szczytów, obserwowanie ptaków i roślin sprawia mi dużą przyjemność. Chciałbym przejść Główny Szlak Beskidzki prowadzący od Ustronia do Wołosatego w Bieszczadach. Poza tym jeżdżę na nartach i na rowerze. W wolnych chwilach słucham muzyki. Podoba mi się wielu różnych wykonawców reprezentujących najrozmaitsze style, ale mój ulubiony zespół to The Beatles.

 - Co najchętniej zmieniłbyś w otaczającym Cię świecie?

 - Zmieniłbym wiele rzeczy zarówno w polityce krajowej, jak i zagranicznej, ale skupię się na kwestiach dotyczących moich zainteresowań. Chciałbym, żeby ludzie zwracali większą uwagę na ochronę środowiska. Niestety, niektórzy wyrzucają śmieci do lasu. Wielu z nas chętnie przebywa nad Sołą, a tam wszędzie można natknąć się na odpady. Gdyby każdy spacerujący podniósł jedną butelkę, teren szybko stałby się czysty. Przecież przyroda pełni ważną rolę w życiu człowieka, który jest jej naturalnym składnikiem.

 - To ciekawy pomysł, ale nie wydaje mi się, żeby przypadł do gustu wszystkim kęczanom, zwłaszcza tym nastoletnim. Jakie jest Twoje przesłanie dla współczesnych uczniów?

 - Każdy uczeń powinien zadać sobie pytanie: „Co lubię i w czym jestem dobry?” Następnie musi ciężko pracować, aby rozwinąć swój talent. To długotrwały, pełen wyrzeczeń proces, ale w ten sposób każdy może odnieść sukces.

 - Dowodem na to jesteś Ty sam. Mam nadzieję, że Twoja pasja przyrodnicza i zapał do nauki nie przeminą i nadal będziesz mógł realizować swoje ambicje. Życzę Ci jeszcze wielu sukcesów; coś mi mówi, że dotychczasowe  osiągnięcia w konkursach nie są  szczytem Twoich możliwości.

- Chciałbym wyrazić wdzięczność nauczycielom, którzy pomogli mi podczas przygotowań do konkursów. Dziękuję za poświęcony czas i wszystkie cenne wskazówki.

 - Dziękuję za rozmowę.

 - Ja również dziękuję.

Komentarze

Tutaj możesz zostawić komentarz aby to zrobić musisz być zalogowany. Możesz to zrobić tutaj...