FACEBOOK...

Komentowane artykuły...

Wraca temat Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

14 Programów Inwestycji dla zadań drogowych, których łączny koszt to ponad 600 mln zł., zostało zatwierdzonych przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Są to zadania związane z prowadzeniem prac przygotowawczych do budowy drogi ekspresowej, rozbudową istniejących odcinków dróg krajowych wraz z dostosowaniem ich nośności do ruchu ciężkiego o nacisku 11,5 t/oś oraz poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Zadania te będą realizowane w dziewięciu województwach: lubelskim, dolnośląskim, lubuskim, małopolskim i śląskim, mazowieckim, świętokrzyskim, łódzkim i pomorskim.

W naszym regionie dotyczy to budowy drogi ekspresowej S52 (Beskidzkiej Drogi Integracyjnej) na odcinku Bielsko Biała – Głogoczów.

- Celem inwestycji jest budowa nowej drogi dwujezdniowej o wysokich parametrach technicznych, odciążających istniejący ciąg obecnej drogi krajowej nr 52 w celu usprawnienia ruchu, poprawienia płynności ruchu, zwiększenia bezpieczeństwa oraz odciążenia miejscowości leżących przy trasie od ruchu tranzytowego Prace przygotowawcze obejmą między innymi opracowanie materiałów niezbędnych do kontynuacji procedury uprawomocnienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Prace przygotowawcze prowadzone będą do 2018 r. - poinformowano w biuletynie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Beskidzka Droga Integracyjna, która przebiegać będzie przez Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską ma być częścią drogi ekspresowej S52 z Cieszyna do Krakowa.

9 września 2016 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej NR S-52 Bielsko-Biała - Kęty - Andrychów - Wadowice - Kalwaria Zebrzydowska - Głogoczów (tzw. Beskidzka Droga Integracyjna - BDI) od km 0+555 „Roboczy” do km 64+522. Inwestycja obejmować będzie budowę dwujezdniowej drogi na odcinku Bielsko-Biała - Głogoczów wraz z węzłami, skrzyżowaniami, drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi, umożliwiającymi bezpieczne połączenie z istniejącą siecią dróg. Projektowany w Bielsku-Białej węzeł Suchy Potok połączy Beskidzką Drogę Integracyjną z drogami ekspresowymi S1 i S69, natomiast węzeł Głogoczów zaplanowany został na istniejącym połączeniu drogi krajowej nr 52 z drogą krajową nr 7 (Zakopianka).

Przypomnijmy, że przedmiotem analizy były 3 warianty przebiegu Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, z których wybrany został wariant nr III, będący połączeniem wariantów nr I i II.

Najważniejszymi przewidywanymi efektami inwestycji będzie:
- wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrów miejscowości leżących na trasie istniejącej drogi krajowej nr 52,
- zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu na drodze, zmniejszenie wypadkowości,
- uaktywnienie terenów wzdłuż projektowanej drogi,
- poprawa warunków życia mieszkańców miast i gmin mieszkających w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 52.

Gmina Wadowice zaskarżyła wydaną decyzję, a więc „zablokowała” procedury wdrażania kolejnych etapów inwestycji, nie zgadzając się z proponowanym wariantem przebiegu tej trasy BDI na odcinku wadowickim. Jak poinformowała w ubiegłym tygodniu „Małopolska Kronika Beskidzka”, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska miała rozpatrzyć odwołanie burmistrza Wadowic do 31 sierpnia br. Wyznaczony został jednak kolejny termin – 31 października.

"Wadowicki magistrat nie ukrywa, że jeśli GDOŚ odrzuci zaskarżenie burmistrza, to złoży skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a w razie dalszego niekorzystnego rozstrzygnięcia odwoła się do Naczelnego Sądu Administracyjnego" - czytamy na łamach gazety.

Pierwotnie koszt budowy tej drogi szacowany był na ok. 2-2,5 mld zł, obecnie mówi się już o kosztach rzędu 4 mld zł. Dalsze przesuwanie w czasie tej inwestycji spowoduje, że stanie się ona niezasadna ze względów ekonomicznych.

Komentarze

Tutaj możesz zostawić komentarz aby to zrobić musisz być zalogowany. Możesz to zrobić tutaj...