FACEBOOK...

Komentowane artykuły...

Kolejne weekendowe spotkanie z Krakowem uczniów ZSP 3 - Wyspiański nareszcie poznany

W mroźny niedzielny poranek 14 stycznia grupa chętnych uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 3, pod opieką pań Małgorzaty Gładkiej i Renaty Kurzydło, wybrała się kolejny już raz do Krakowa. Tym razem naszym celem była wystawa prezentująca pełną kolekcję dzieł Stanisława Wyspiańskiego w Muzeum Narodowym. Nie ukrywamy, że po przyjeździe do stolicy Małopolski zachwycił nas przebudowany dworzec PKP- symbol nowoczesności. Jednak już nasza dalsza wędrówka skupiła się na urokliwych zabytkowych uliczkach. Zwróciliśmy uwagę na Kościół Mariacki, Sukiennice, Wawel, Collegium Maius oraz Collegium Novum. Zobaczyliśmy także słynny posąg legionistów Józefa Piłsudskiego. W połyskujących promieniach słońca dotarliśmy pod gmach główny Muzeum Narodowego.

Zwiedziliśmy wystawę, dzięki której zdobyliśmy wiedzę na temat słynnego artysty młodopolskiego. Zbiór jego prac liczy blisko 900 pozycji inwentarzowych. Stanisław Wyspiański to jeden z najwybitniejszych polskich malarzy, rysowników i dramatopisarzy, ale to zaledwie garstka z całej palety jego twórczych możliwości. Podziwialiśmy zbiór rysunków ołówkiem, tuszem, węglem. Wybitna jest kolekcja malarstwa portretowego i pejzażowego wykonana pastelami, w której to technice Wyspiański osiągnął absolutne mistrzostwo. Zachwyciły nas także projekty polichromii i witraży do kościoła Franciszkanów. Dzieła zebrane w Muzeum Narodowym prezentują złożoność i różnorodność twórczości tego artysty. Projektował on wnętrza, meble, okładki książek, a także scenografię i stroje do swoich dzieł dramatycznych.

Nie ma co ukrywać, że autor słynnego „Wesela” nas zachwycił i oczarował. Byliśmy zdumieni faktem, że w ciągu swojego krótkiego życia, zmarł w wieku 38 lat, tyle osiągnął i tyle prac wykonał.

Wyjazd do Krakowa odbył się w ramach innowacji pedagogicznej „Ze sztuką na ty”. W planach mamy kolejne wojaże. Chcemy bowiem się rozwijać i kształcić gusta artystyczne. Zapraszamy na kolejne edukacyjne wyprawy!