FACEBOOK...

Komentowane artykuły...

Dogoterapia w przedszkolu na Podlesiu

Rola zwierząt w życiu człowieka jest znana i doceniana od wieków. W dzisiejszych czasach coraz częściej mówi się o ich znaczeniu terapeutycznym. Dostrzega się rolę obcowania z czworonożnymi przyjaciółmi w terapii dzieci i osób dorosłych, m.in. z dysfunkcjami w zakresie narządów ruchu czy z różnego rodzaju problemami neuro-rozwojowymi. Wśród nich wymienić można autyzm, zespół Aspergera, zespół Downa, porażenie mózgowe, ADHD, upośledzenie umysłowe, dystrofia mięśniowa, hipotonia mięśniowa i wiele innych. Zwierzętami wykorzystywanymi we wspomaganiu terapii osób z wyżej wymienionymi problemami są często konie (hipoterapia), psy (dogoterapia) ale i innego rodzaju czworonogi.

Dostrzegając znaczenie terapii z wykorzystaniem zwierząt u ludzi z różnego rodzaju problemami, ale i podłoże rozwojowe dla ludzi zdrowych, postanowiliśmy zaprosić do przedszkola prawdziwych psich terapeutów. Z punktu widzenia nas, nauczycieli wychowania przedszkolnego, interesująca bowiem okazuje się tematyka wpływu zwierząt na rozwój emocjonalny małych dzieci. Wiek przedszkolny jest jednym z najbardziej dynamicznych okresów w rozwoju emocjonalnym człowieka. Wie o tym każdy nauczyciel i rodzic. Małe dziecko ma jeszcze problem z radzeniem sobie z niektórymi sytuacjami czy z nazwaniem swoich uczuć, co wiąże się często z impulsywnym zachowaniem, płaczem i nerwowością. Dlatego my dorośli jesteśmy zobowiązani do szukania różnego rodzaju metod ułatwiających dziecku rozwój w zakresie jego emocji i radzenia sobie z nimi.

Zajęcia z psami dostarczyły naszym przedszkolakom ogromną radość. Każde z dzieci miało okazję bezpośredniego obcowania ze zwierzęciem. Dogoterapeuci zaprezentowali dzieciom różnego rodzaju elementy szkolenia. Każdy przedszkolak miał możliwość powtórzenia ćwiczenia terapeuty kończąc go wręczeniem psu smakołyka. Zostały również przeprowadzone zajęcia ukazujące właściwe i niewłaściwe zachowania w obecności zwierząt, na których dzieci nauczyły się m.in. odpowiedniej reakcji w razie ataku psa.

Zwierzę uczy empatii, wrażliwości i odpowiedzialności. Kontakt z nim pozwala na wyciszenie i uspokojenie. Wywołuje na dziecięcej twarzy uśmiech.  Bardzo dziękujemy dogoterapeutom i psiakom za odwiedziny.

Rożnego rodzaju zajęcia, obejmujące tematykę związaną z rolą zwierząt i roślin w życiu człowieka, będą kontynuowane w SPWP nr 2 w Kętach w ramach programu autorskiego „Dziecko w świecie roślin i zwierząt”.

Komentarze

Tutaj możesz zostawić komentarz aby to zrobić musisz być zalogowany. Możesz to zrobić tutaj...